Jak rozmawiać n a p r a w d ę ?
Rozmawiając często popełniamy proste, powtarzalne błędy,
które nie służą porozumieniu. Jak ich się ustrzec i co zrobić by rozmawiać n a p r
a w d ę ? Oto kilka wskazówek opracowanych przez ekspertów.
ZAANGAŻUJ SIĘ W ROZMOWĘ
Unikaj pozornej komunikacji, ślizgania się po powierzchni,
pomijania wątków złożonych i osobistych. Wykaż zainteresowanie tym, co twój
rozmówca naprawdę sądzi i przeżywa.
NIE MÓW BEZ PRZERWY ANI TEŻ NIE SŁUCHAJ W MILCZENIU
Wygłaszanie jednokierunkowego przekazu, bez dbałości czy i
jak komunikat został odebrany, jest typowe dla relacji zależnościowych typu nauczyciel - uczeń, pracownik - przełożony itp. Nie sprzyja to partnerskiej
relacji ani porozumieniu.
Słuchanie w milczeniu sprawia natomiast wrażenie, że nie
angażujesz się w rozmowę. Używaj werbalnych i niewerbalnych komunikatów, które
ułatwiają komunikację. Dopytuj o niuanse, utrzymuj kontakt wzrokowy,
potwierdzaj mimiką, że rozumiesz rozmówcę. Stosuj parafrazy („rozumiem, że
teraz martwisz się, że …”), klaryfikacje („czyli teraz właśnie zamierzasz to
zrobić”), odzwierciedlenie („to smutne, co mówisz”).
USTAL CZEGO ROZMOWA DOTYCZY
Często zdarza się, że uczestnicy rozmowy używając tych
samych słów podkładają pod nie zupełnie różne treści o odmiennym ładunku
emocjonalnym. Warto uporządkować znaczenia używanych terminów i ustalić, czy myślimy
o tym samym.
NIE WYSTRZEGAJ SIĘ ZDERZENIA RACJI
To nieprawda, że konflikty psują relacje. To przemilczanie
różnic buduje dystans. Odwlekanie trudnych rozmów nie sprawi, że różnice zdań
znikną. Spory niezażegnane powracają. Konstruktywna rozmowa (nie awantura!) o
różniących nas kwestiach sprzyja porozumieniu i zacieśnia więzi.
SPRÓBUJ RZECZOWNIKI ZASTĄPIĆ PRZYMIOTNIKAMI
Przymiotniki, a także czasowniki są bardziej "przyjazne". Te części mowy nie definiują, nie szufladkują i
nie są etykietami, które sprzyjają powstawaniu uprzedzeń i stereotypów.
Używając ich opisujemy konkretne zachowania bez generalizowania i uogólniania.
PYTAJ, GDY NIE ROZUMIESZ I POZWÓL NA TO SWEMU ROZMÓWCY
Dodatkowe pytania to nie oznaka słabości, ale dowód, że
człowiek jest czymś zainteresowany i traktuje sprawy serio. To także oznaka, że
szanujemy rozmówcę.
UMIEJĘTNIE ODBIERAJ I PRZEKAZUJ INFORMACJE ZWROTNE
Informacje zwrotne należy przekazywać w sposób konstruktywny.
Jeśli są niepochlebne to podkreślamy, że problematyczne jest czyjeś konkretne
zachowanie, a nie człowiek jako taki. Warto w spornych kwestiach wyważyć
komunikaty negatywne i pozytywne, żeby druga strona nie czuła się krytykowana
„dla zasady”, ale dla usprawnienie relacji.
NIE MIERZ INNYCH WŁASNĄ MIARĄ
Umiejętność przyjmowania cudzej perspektywy i wczucia się w
sytuację drugiej osoby to rodzaj komunikacyjnej empatii potrzebnej, by mieć
pełny ogląd na daną sprawę i więcej zrozumienia dla rozmówcy.
NIE BÓJ SIĘ EMOCJI
Często nie wiemy, jak się zachować, gdy bliski nam człowiek
jest w rozpaczy. Brakuje nam słów, boimy się go dodatkowo zranić. Wybieramy
milczenie. A przecież druga strona nie oczekuje profesjonalnych porad.
Potrzebuje uwagi, zrozumienia i naszej obecności.
NIE NARZEKAJ
Wspólne powody do utyskiwania łączą ludzi, ale na krótko.
Stałe bombardowanie rozmówcy negatywnymi komunikatami sprawi, że zacznie on
puszczać nasze słowa mimo uszu oraz może zechcieć zrezygnować z naszego
towarzystwa.
NIE SZCZĘDŹ DOBRYCH SŁÓW
Komplementy zacieśniają relacje i przynoszą obopólne
korzyści - w mózgu komplementującego także uruchamiają się ośrodki
przyjemności. Dobre słowo stwarza lepszą przestrzeń do pracy nad mniej
przyjemnymi sprawami.
źródło:
Aleksandra Żelazińska
”Mówmy z umiarem”, „Ja, my, oni. Poradnik psychologiczny”, tom 38, 2020, str.
61-62;
ilustracje:
Komentarze
Prześlij komentarz